Keindahan Perkampungan Popeye di Malta


Perkampungan Popeye yang terletak di Malta ini sebenarnya adalah tinggalan daripada lokasi set penggambaran filem fiksyen Popeye lakonan Robin Williams pada tahun 1980 yang diterbitkan oleh Walt Disney dan Paramount Pictures.

Fakta ringkas Popeye Village:
  • Pasukan produksi telah memilih Anchor Bay yang terletak di sudut utara-barat pulau Mediterranean Malta, dua batu dari kampung Mellieħa, sebagai lokasi untuk kampung fiksyen Popeye.
  • Pembinaan set filem itu bermula pada bulan Jun 1979. Seramai 165 krew pembinaan telah bekerja lebih tujuh bulan untuk membina kampung seperti yang digambarkan oleh pencipta komik, E.C. Segar. 
  • Sembilan belas bangunan kayu yang telah dibina dari beratus-ratus kayu balak dan beberapa ribu papan kayu yang diimport dari Belanda, manakala kepimgan kayu untuk pembinaan puncak bumbung diimport dari Kanada. 
Dua ribu gelen cat telah digunakan. Di samping itu, pemecah ombak 200-250 kaki telah dibina di sekeliling Anchor Bay untuk melindungi set dari laut lepas.Hari ini set filem ini telah dibuka kepada orang awam sebagai muzium terbuka dan kompleks hiburan keluarga. Selain dari kampung itu sendiri, terdapat perjalanan bot di sekitar Anchor Bay, pertunjukan audio-visual yang merangkumi klip dari filem yang sebenar dan pembinaan set ini, trampolin air, golf mini, dan permainan lain dan pelbagai aktiviti lain yang menyeronokkan

Lagi gambar-gambar menarik:











source: http://www.amusingplanet.com/

No comments:

Post a Comment

Pages